Kraftfull och elegant. De var en gång kungar av de europeiska järnvägarna: de fyrcylindriga expressloken från Sachsen, Baden, Württemberg, Bayern och även från Sverige. Inspirerad av de tyska järnvägsstjärnorna lät Svenska Statsjärnvägen (SJ) NOHAB bygga elva Stillahavsexpresslok av klass F mellan 1914 och 1916. Deras design byggde på den berömda Württembergs klass C. I processen lade svenskarna också vikt vid en elegant, välformad framtoning inklusive en strömlinjeformad "wind splitter"-hytt. F-loken erövrade snart de viktiga huvudlederna Stockholm – Malmö och Stockholm – Göteborg, som dock kördes helt elektriskt redan på 30-talet. Med start 1937 hittade den kraftfulla klassen F äntligen ett nytt hem i Danmark. De gick där som klass E till långt in på sextiotalet, deras danska exemplar ännu lite längre. De imponerande klass F-enheterna glömdes inte bort i deras gamla hem i Sverige. Redan 1963 köpte Sveriges Järnvägsmuseum tillbaka det tidigare vägnumret F 1200, 1999 följde vägnummer F 1202. För närvarande visas väg nummer 1200 perfekt restaurerad i driftskick på museet i Gävle. Dess färgschema påminner människor om dess prototyp, Württembergs ånglokskung klass C. I verkligheten kan de två majestäterna inte längre mötas eftersom alla klass C-enheter skrotades.
Förebild: Svenska Statens Järnvägars (SJ) ånglok klass F 1200 med anbud. Loket ser ut som det för närvarande gör i verkligheten och är operativt baserat i Gävle, Sverige.
Höjdpunkter:
Prototypiska verktygsändringar för versionen som klass F 1200.
Särskilt invecklad metallkonstruktion.
Fabriksinstallerad rökenhet.
Hyttbelysning kan styras separat i digital drift.
Flimrande eld i eldstaden kan styras digitalt.
Nödljus kan styras separat i digital drift.
Modell: Lok och tender är till största delen tillverkade av metall. Loket har en mfx+ digital dekoder och omfattande ljus- och ljudfunktioner. Den har även kontrollerad högeffektiv framdrivning med svänghjul, monterat i pannan. En axel driven, två axlar drivna med sidostänger. Dubbla strålkastare växlar med färdriktningen, fungerar i konventionell drift och kan styras digitalt. Nödljuset på röklådans dörr kan styras separat i digital drift. Hyttbelysningen och flimmer från elden i eldstaden kan också styras separat i digital drift. Underhållsfria varm-vita och röda lysdioder används för belysningen. Loket har ett fabriksinstallerat rökaggregat, som ska fungera i konventionell drift och kan styras digitalt. Minsta radie för drift är 360 mm. Olika detaljer som tillträdessteg, bromsslangar, rör och prototypkopplingsimitationer ingår för montering på loket. Längd över buffertarna är ca 24,5 cm.
Denna modell finns i AC-version i Märklin H0-sortimentet under artikelnummer 39490.
Bild | Artikelnummer | Pris | Tillgång | Köp |
---|---|---|---|---|
|
Trix_25490 |
7 950 kr
|
||
Totalt:
0,0
Alla priser inkl. moms.
Moms %: 25,0%. |
Inte tillgänglig
Tillfälligt slut eller beställningsvara